In gesprek met Gerben van Tweakers

Soms ontstaat er een community rondom een evenement, maar in dit geval ontstaan er evenementen voor een community. Hoe zorgt Tweakers voor binding met hun achterban?

Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd door de inzet van evenementen (eventueel in combinatie met een online strategie).

Dit keer keer spreek ik met iemand bij een organisatie waar het net even anders gaat. Tweakers is een online platform dat 18 jaar geleden is opgericht. Mede door het forum ontstond er al snel een community. Maar alleen online contact is niet voldoende als je echt binding wilt met je doelgroep. Daarom organiseert Tweakers steeds vaker evenementen. Ik was benieuwd hoe ze dat aanpakken. Een van hun belangrijkste evenementen voor hun achterban is de Tweakers Express.

Het interview met Gerben

Wat is jouw rol precies bij Tweakers?

“Ik ben Strategie en Conceptmanager en zit in het interne creatieve team die sales ondersteunt. Samen met het team bedenk ik creatieve concepten bedenken voor bedrijven die meer willen dan standaard advertising en op een originele manier onder de aandacht willen komen bij de Tweakers-community. Dit doen we op aanvraag door maatwerk te leveren, maar ook hebben we een eigen portfolio met activiteiten, waarop partners kunnen aanhaken.”

Foto: The Online Company

Hoe is het idee om evenementen te gaan organiseren ontstaan?

“Steeds vaker resulteerde de aanvragen van bedrijven in het organiseren van evenementen. Op een gegeven moment hebben we toen bedacht dat we ook zelf events konden initiëren. Zo  ontstond de eerste Tweakers Express in 2014.”

Kun je daar wat meer over vertellen? Wat houdt de Tweakers Express in en wat levert het op?

“Binnen onze community bestaan er verschillende subgroepjes. Zo zijn een groot deel van de mensen gamers. We zagen dat veel daarvan naar het jaarlijkse Gamescom in Duitsland gingen. We wilden daar graag op aanhaken, maar iets anders doen dan een simpelweg een Meetup op de beursvloer organiseren. Uiteindelijk besloten we een trein te huren (ja dat kan!), zodat we gezamenlijk naar Duitsland konden reizen. Men kon op verschillende plekken in Nederland in de Tweakers Express stappen.

In de trein zorgden we, met hulp van partners, dat mensen al in de stemming konden komen. We hadden het eerste jaar 12 game-plekken gecreëerd. De rit naar Gamescom was dus al een evenement op zich. De kaarten waren binnen 2 weken uitverkocht en al 3 jaar reizen we met zo’n 500 à 600  man met de Tweakers Express naar Duitsland. We hebben na de eerste editie steeds meer beleving toegevoegd aan de treinreis. Zo konden afgelopen jaar niet 12 maar 40 mensen tegelijk gamen en was er een ‘social’ wagon met bier en snacks.

We zien dat mensen heel veel plezier hebben en dat zorgt voor een binding onderling en met Tweakers als platform.”

“Het gaat om de experience van de bezoeker en die begint al in de aanloop van het evenement”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?

“Het is erg belangrijk dat je luistert naar de community. Dat klinkt heel cliché, maar het is echt waar. Hier begint het namelijk. Ontdek wat er speelt en wat ze interessant vinden. Probeer daarnaast ook verder te kijken dan het evenement zelf. Het gaat om de experience van de bezoeker en die begint al in de aanloop van het evenement. Zorg ook dat je na afloop je met je doelgroep blijft binden. Dit doe je door de juiste content, voor de juiste doelgroep op het juiste moment te delen. Denk niet teveel in middelen. We zien onszelf als een platform waarin we diverse kanalen gebruiken en die elkaar versterken als je dat goed aanpakt.”

Welke stappen wil je komend jaar gaan zetten?

“We willen kijken welke subgroepen er nog meer zijn binnen de community, zodat we eventueel daar ook iets voor kunnen gaan organiseren. Daarnaast willen we de experience verbeteren en mensen nog meer verrassen. Hoe meer beleving, hoe meer je mensen raakt, hoe sterker de binding.”

Conclusie

Gerben weet goed wat de community wilt en speelt daar goed op in met waardevolle evenementen. Wat kun je van hem leren?

  • Zorg dat je goed weet wat de behoefte is van je doelgroep. Luister naar ze, stel vragen en ontdek wat er speelt en zij interessant vinden.
  • Denk niet teveel in middelen, maar zie jezelf als een platform. Elk middel, of het nou een social media-kanaal is of een evenement, versterkt elkaar. Daardoor bindt je de doelgroep nog beter aan jezelf en aan elkaar.
  • Verras je bezoekers van begin tot eind. De eventbeleving start niet op het evenement zelf, maar al in de aanloop van het evenement. Én daarna. Denk na over hoe je je doelgroep en bezoekers een experience geeft die ze nooit meer vergeten.

Als je dit een interessante blog vond en op de hoogte wilt blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En is er iemand die je wil aandragen voor een interview? Dan hoor ik het ook graag! Ik ben op zoek naar mensen die social media en content slim inzetten rondom hun evenement(en) of een community bouwen rondom events.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *