In gesprek met Suze van PWN

Met regelmaat Makathons organiseren en daarmee een community opbouwen. Dit is waar Suze zich mee bezighoudt als Innovatiemanager bij PWN. Hoe pakt ze het aan?

Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd (of nog aan het bouwen is) door de inzet van evenementen (eventueel in combinatie met een online strategie).

Suze heb ik leren kennen toen ik betrokken was bij een van haar Maketons ‘Plastic Free Rivers‘ die ze bij de 3D Makers Zone organiseerde. Ik vroeg naar haar rol en doelen. Ze was nog niet zo lang innovatiemanager bij PWN en ze bleek nu al na te denken over het bouwen van een community ten behoeve van innovatie. Ze is nu twee jaar bezig en ik was benieuwd hoe het met haar gaat en wat we van haar kunnen leren.

Het interview met Suze

Wat is jouw rol precies bij PWN?

“Ik ben Innovatiemanager bij waterleidingbedrijf PWN en verantwoordelijk voor het innovatieproces, innovatieklimaat en innovaties. Om tot innovatieve oplossingen te komen rondom vraagstukken organiseer ik makathons.. Door middel van makathons laten we mensen een bepaalde maatschappelijk probleem oplossen door creatieve ideeën, zoals bijvoorbeeld zorgen voor plastic-vrije rivieren.”

Hoe is het idee om makathons te gaan organiseren ontstaan?

“Een uitzending van Tegenlicht over de nieuwe Maakwereld heeft mij doen inzien dat iedereen tegenwoordig met de nieuwe smart technologiën in staat is om prototypes te maken van innovatie ideeën. Vervolgens maakte Daan Roosegaarde me er van bewust we in Nederland in een ‘Ja-maar’ cultuur leven en dat we naar een ‘Ja-en’ cultuur moeten om echt innovatief te zijn. Dus ik ben gaan experimenteren.

Ook werd ik heel erg in beweging gezet door het boek Easycratie van Martijn Aslander. Door het boek besefte ik me dat je relatief snel en zonder financiele middelen evenementen kunt organiseren en daarmee mensen aan je te laten binden én ze te laten meedenken aan oplossingen. Ik had toen al voor ogen een community op te bouwen. Met de huidige digitale wereld is dat relatief eenvoudig te organiseren.”

Wat hebben deze makathons je opgeleverd?

“Ik heb door de diverse makathons een database en een netwerk opgebouwd van deelnemers (studenten, ZZP’ers en bedrijven) en bedrijven uit de makerswereld (3D-printing, IoT, sensoren etc). Het wordt hierdoor steeds makkelijker om m’n evenementen vol te krijgen. Zo moest ik op mijn laatste makathon zelfs een stop zetten op de inschrijvingen, terwijl ik in het begin nog hard eraan moest trekken. Het kost me dus steeds minder tijd iets te organiseren. Door mijn groeiende database, is de kans ook steeds groter dat we goed afgestemde multidisciplinaire teams kunnen formeren  bij de makathons.

Maar wat veel belangrijker is: we kunnen dankzij de makathons veel sneller prototypes maken voor een innovatieve oplossing.”

“Elke doelgroep bereik ik via een ander social media-kanaal”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?

“Als je net als ik te maken heb met een grote diversiteit qua doelgroep, is het handig om meerdere social media-kanalen in te zetten. Studenten bereik ik niet op LinkedIn, maar wel op Facebook en Snapchat. En bij bedrijven is dat precies andersom. Vaak wordt aangeraden om je te beperken tot enkele kanalen en je te focussen. Dat is ook helemaal terecht als je een gerichte doelgroep hebt, maar bij mij is dat niet het geval.”

Welke stappen wil je komend jaar gaan zetten?

“Ik wil meer de interactie op gaan zoeken. Al vanaf de start van een aanmelding, zou ik al informatie willen delen over de problematiek die we tijdens de makathon gaan behandelen. En op dit moment heb ik een database en een netwerk, maar nog niet echt een community. Ik faciliteer m’n achterban ook nog onvoldoende. Daar wil ik komend jaar meer stappen in gaan maken. Zo kan ik veel beter inzichtelijk maken hoe ik mensen kan helpen en verbinden en bijvoorbeeld zorgen de alle goede ideeën die uit een makathon voort zijn gekomen uitgevoerd worden. ”

Conclusie

Dankzij de makathons heeft Suze een netwerk weten op te bouwen waarmee ze goede innovaties tot uitvoering kan laten brengen. Wat kun je van haar leren?

  • Durf te experimenteren. Ga aan de slag en stuur tussentijds bij. Al doende leer je en bouw je een community op.
  • Als je meerdere doelgroepen wilt bereiken op social media, gebruik dan de kanalen waar je ze kunt vinden. Dit kan dus betekenen dat je wat meerdere kanalen moet bijhouden; elk met een eigen boodschap en eigen content.

Dit was voorlopig het laatste interview in de rubriek ‘In gesprek met’. Wil je op de hoogte blijven van andere blogs of interessante artikelen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *