In gesprek met Jeroen van WebPerfDays Amsterdam

Een community opzetten door middel van het organiseren van evenementen. Jeroen Tjepkema van MeasureWorks doet dat met WebPerfDays Amsterdam. Lees hoe hij het aanpakt en welke tips hij voor je heeft.

Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd door de inzet van evenementen (eventueel in combinatie met een online strategie).

Dit keer sprak ik met Jeroen Tjepkema. Ik ondersteun hem met de organisatie van de WebPerfDays Amsterdam. Het evenement wordt dit jaar voor de 4e keer georganiseerd en was voor het eerst zo goed als uitverkocht. Een goede reden om hem eens te interviewen en te vragen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.

Het interview met Jeroen

Wat is jouw rol precies bij WebPerfDays Amsterdam?

“Het evenement wordt georganiseerd vanuit mijn bedrijf MeasureWorks. De WebPerfDays is een evenement concept dat in een aantal internationale steden plaatsvindt. Ik ben de initiatiefnemer van het evenement in Amsterdam en regel het programma en de sprekers. Voor mij is dit relatief eenvoudig, omdat ik markt en de sprekers goed ken.”

Hoe is het idee om dit te organiseren ontstaan?

“Toen ik 8 jaar geleden met MeasureWorks begon, werd er nog niets in Europa georganiseerd rondom het onderwerp waar wij ons mee bezighouden (web performance). Vanuit O’Reilly werd er wel jaarlijks een groot congres georganiseerd in Amerika, de Velocity Conference. Na O’reilly geholpen te hebben bij het opzetten van het eerste Europese Velocity Conference evenement in Berlijn in 2011, besloot ik dat er vaker evenementen moesten komen rondom het onderwerp. Er was immers blijkbaar ook animo voor in Europa.

In eerste instantie begon ik met maandelijkse meetups, maar het was op een gegeven moment lastig om nieuwe sprekers te blijven vinden. Dus 4 jaar geleden kwam het als geroepen dat de WebPerfDays ontstond, vanuit wederom Amerika, en sindsdien organiseer ik jaarlijks de editie in Amsterdam.”

Hoe heb je de community opgebouwd en wat heeft het je opgeleverd?

“We begonnen met maandelijkse Meetups en daar ontstond een community van bijna 500 man. Rondom het internationale congres Velocity, dat 3x per jaar wordt georganiseerd, ontstond er ook een community. Deze mensen hebben we voor onze eerste WebPerfDays Amsterdam weten te bereiken door een partnership met O’Reilly, de organisator. We hebben ook het geluk gehad dat de laatste twee Europese edities van Velocity in Amsterdam plaatsvonden. Door de WebPerfDays een dag ervoor of erna te plannen, kunnen mensen het eenvoudig combineren.

Ook bereiken we mensen via het internationale Twitter-account van de WebPerfDays en de hashtags die deze mensen volgen. Het gaat meestal eigenlijk als een lopend vuurtje, want de doelgroep is heel blij dat er iets voor hen werd georganiseerd. Ook we hebben we veel ambassadeurs en sprekers die het evenement aankondigden met hun achterban.

Het organiseren van WebPerfDays zie als een goede manier om de community verder uit te bouwen en te onderhouden. Bijkomend voordeel is dat we hiermee MeasureWorks en mezelf op de kaart te zetten en de naamsbekendheid te vergroten. Het is een bewuste keuze om geen leads te genereren met het evenement, maar dat is helemaal prima. We organiseren dit evenement ook niet voor de winst, maar juist voor de community en naamsbekendheid.

Mensen vinden het cool dat we dit organiseren, en er is ook vaak het geval dat potentiële klanten die ik spreek van ons gehoord vanwege WebPerfDays. Belangrijkste is dat er iets voor developers georganiseerd wordt rondom het topic dat ook van belang is voor mijn bedrijf en mezelf. Samen help je elkaar verder.”

“Zorg dat je een evenement plant voor de inhoud en wees niet te commercieel”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?

“Zorg dat je een evenement plant voor de inhoud, deel kennis en wees niet te commercieel. Zelf vind ik het ook belangrijk dat je heel gastvrij bent en mensen welkom laat voelen. We zorgen bijvoorbeeld altijd voor een goede logistiek. Zo zorgen we voor goed bereikbare locaties of regelen busjes als het te ver lopen is, zorgen voor een prettige planning van de dag, zodat het niet te vol en te veel wordt en we regelen voldoende eten en drinken. En zet je netwerk en de community in om er samen wat van te maken. Wij vragen ze om bijvoorbeeld om hulp qua organisatie, maar ook om een break-out sessie te geven. Het evenement is voor en door de community.

Sinds vorig jaar hebben we tevens een avondprogramma, we merken dat dit erg gewaardeerd wordt.. De meeste bezoekers komen uit het buitenland en hebben amper tijd om wat van de stad te zien. Door een rondleiding te organiseren in het oude gedeelte van Amsterdam en samen te dineren, sluiten we de dag samen goed af en bieden we een experience aan.”

Welke stappen wil je komend jaar gaan zetten?

“Eerlijk gezegd moeten we de community beter onderhouden en betrekken het hele jaar door. Misschien zelfs door drie keer per jaar dit evenement organiseren.”

Conclusie

Jeroen heeft een community weten op te bouwen, waardoor zijn jaarlijkse evenement steeds eenvoudiger vol te krijgen is. Wat kun je van hem leren?

  • Kies een onderwerp voor een community waar veel behoefte aan is. Zo zorg je dat mensen enthousiast zijn en met elkaar over het onderwerp praten.
  • Zorg dat je een goed netwerk hebt en sprekers die je kunt benaderen. Een evenement die je voor een community organiseert werkt vooral goed vanuit de inhoud, dus daarvoor heb je goede sprekers nodig.
  • Wees gastvrij en zorg dat je bezoekers de locatie goed kunnen bereiken, goed verzorgd worden qua catering en inspeelt op de behoeftes (zoals in dit geval het aanvullende avondprogramma).

Als je dit een interessante blog vond en op de hoogte wilt blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En is er iemand die je wil aandragen voor een interview? Dan hoor ik het ook graag! Ik ben op zoek naar mensen die social media en content slim inzetten rondom hun evenement(en) of een community bouwen rondom events.

Foto in header door True WebHosting

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *